diVines voert Vascobelo klanten nu ook mee naar de zuidelijke Rhônevallei

Antwerpse bedrijven slaan de handen in elkaar en schrijven een mooi wijnverhaal

Antwerpen is de thuisbasis van Vascobelo, een premium Belgisch merk dat staat voor kwaliteit, stijl en dat vooral de beste ervaring wil bieden. Aan het hoofd staat de familie De Roeck uit Antwerpen.

Het verhaal achter Vascobelo begint al in een ver verleden wanneer vader De Roeck, een fervent koffieliefhebber, bevriend raakt met een grote koffie-trader in de haven van Antwerpen. Door deze vriendschap had de familie steeds toegang tot de beste koffiebonen van over heel de wereld en dit inspireerde zoon Marc om Vascobelo op te richten, ondertussen al 27 jaar geleden. Marc ontwikkelde Vascobelo’s bekendste koffie-blend “Le Roi, die zelfs werd uitgeroepen tot beste koffie ter wereld. In 2012 kwam Jan De Roeck aan het roer en hij bouwde het Vascobelo merk verder uit tot wat het nu is. Een lifestyle brand dat meer is dan enkel koffie. Vascobelo staat synoniem voor stijl en verfijndheid, en waar genieten van kwaliteit centraal staat.

 

Onze typische, tot in de puntjes afgewerkte, Vascobelo experience kan je vandaag ervaren in 30 Vascobelo Café-Brasseries in Nederland en Spanje. Maar naast deze Café-Brasseries, bedienen we ook vele particuliere en hospitality klanten over heel de wereld met koffie en andere producten zoals thee, kombucha, chocolade, meubels, servies en sinds kort ook wijn. Hier bij Vascobelo streven we ernaar om enkel high-quality producten en diensten aan te bieden door samen te werken met sustainable en waardevolle partners die dezelfde waarden nastreven als wij,” zegt Jan De Roeck, CEO van Vascobelo.

 

Naast Antwerpen heeft Frankrijk ook altijd een speciale plaats gehad in het hart van de familie De Roeck. Elke zomer geniet de familie daar van de mooie landschappen, de warmte van de zon, de Franse keuken en uiteraard ook van de beste lokale wijnen. “Door die vakanties is mijn liefde voor Franse wijnen alleen maar gegroeid en het is altijd al een stille droom geweest om een eigen Vascobelo wijncollectie te hebben,” vervolgt De Roeck. Met de lancering van “La Collection de Rêve” is deze droom uitgekomen!

Uiteraard moesten de wijnen van hoogwaardige kwaliteit zijn en het partnership dezelfde waarden nastreven als Vascobelo zelf“, zegt Jan. “Er ging een heuse selectie aan vooraf. We hebben alle Vascobelo aandeelhouders uitgenodigd voor een “blind tasting” van verschillende Franse wijnen en voor de selectie van Rhône wijnen gingen de stemmen unaniem naar de wijnen uit Rasteau van wijnhandel diVines. Niet alleen bieden zij topwijnen aan, ze konden ook meedenken in ons personalisatie-verhaal en zijn in staat geweest om de vier geselecteerde wijnen – 2 witte en 2 rode – in onze typische Vascobelo look&feel met de ooievaar en de bolhoed van Magritte te verpakken. De gegraveerde flessen zijn zo mooi dat je de lege flessen liever bijhoudt dan ze weg te gooien“, vervolledigt De Roeck.

De Vasobelo wijnen worden geschonken in alle Vascobelo Café-Brasseries, gebruikt voor evenementen, worden aangeboden aan professionele klanten en zijn ook te koop in de Vascobelo webshop.

 

Achter diVines wijnen, wat staat voor “Didier” “Vin” en “Inez” staan 2 Antwerpenaren die hun hart hebben verloren in Rasteau, in de zuidelijke Rhônevallei, waar ze ettelijke jaren geleden een wijngaard kochten.

De wijngaard wordt in pacht beheerd door Domaine Beau Mistral en tot in 2019 werd, commercieel gezien, niks gedaan met de wijnen van deze wijngaard. Tot Inez Schoels in 2019, na een mooie carrière in de technologiewereld, besliste om het over een andere boeg te gooien en de eigen wijnen uit Rasteau te commercialiseren. Zo ontstond diVines. Samen met haar man Didier Godfroid, bedient ze de particuliere en horecamarkt, rechtstreeks van op het domein tot bij de eindklant.

Initieel werden enkel de eigen wijnen uit Rasteau verkocht, maar al gauw werd het gamma uitgebreid met wijnen uit 4 naburige dorpen: Gigondas, Vacqueyras, Vinsobres en Châteauneuf-du-Pape. De wijnkeuze werd gemaakt op basis van eigen smaak, compatibiliteit met het Rasteau gamma en vooral ook de waarden van de wijndomeinen. “Voor ons is het namelijk heel belangrijk dat de wijnboeren waar we mee samenwerken op een biologische en duurzame manier werken en hun wijnen op een artisanale manier maken”, zegt Inez Schoels.

Het diVines gamma bestaat uit 15 unieke wijnen, een mix van wit, rosé en rood. “Ik heb zeer bewust gekozen voor deze niche strategie om ons te differentiëren van grote wijnhandelaars”, specifieert Schoels. “Er bestaan namelijk enorm veel verschillende wijnen en wij willen opvallen met het verhaal dat bij elke wijn hoort. Bij ons vind je dus unieke parels van topkwaliteit die trouwens ook allemaal hoge scores kregen van befaamde wijncritici.”

 

Toen wij de vraag kregen van Jan De Roeck van Vascobelo om onze Rasteau wijnen voor te stellen, waren wij uiteraard zeer vereerd“, zegt Didier Godfroid. “Op persoonlijk vlak was er meteen een enorme klik en onze wijnen hebben de rest gedaan“, vervolgt Godfroid. “Samen met Jan, die een enorme wijnliefhebber en -kenner is, werden de smaken verfijnd, het resultaat werd voorgesteld tijdens een aandeelhoudersvergadering en daarna ging de bal heel snel rollen.”

Toen de beslissing was gevallen om met ons in zee te gaan voor de Vascobelo wijnen, zijn we meteen aan de slag gegaan“, zegt Inez. “Samen met het Vascobelo marketingteam hebben we de droomcollectie ontwikkeld: het verhaal verder uitgedacht en geschreven, de flessen en etiketten ontwikkeld, de lay-out van de dozen werd beslist en vervolgens maakte diVines het personalisatie-project verder concreet samen met Domaine Beau Mistral in Rasteau, als wijnmaker en met de verschillende leveranciers van de wijnaccessoires.”

Het resultaat mag er zijn! Op het menu van Vascobelo kan je top Rhône-wijnen terugvinden met al even klinkende namen:

      • Le Rêve du Roi (rood)
      • Le Rêve de la Reine (wit)
      • Le Rêve du Dauphin (wit)
      • Le Rêve du Prince (rood)

 

Elke wijn is uniek en past bij een andere gelegenheid“, zegt Jan De Roeck. “Daar waar Le Rêve du Dauphin bv. uiterst geschikt is als aperitief op een zonnige dag of bij een licht voorgerecht zoals onze gerookte zalm met toast, past de karaktervolle Le Rêve de la Reine dan weer beter bij een hoofdgerecht. Denk aan zeebaarsfilet met mousseline saus of de betere vol-au-vent met grijze garnalen.  Zeker nu we onze dinerkaart uitrollen in de Vascobelo Café-Brasseries maken deze Rhône wijnen de Vascobelo ervaring compleet.”

Ook nadat de wijnen werden gemaakt en geleverd, stopte de samenwerking tussen diVines en Vascobelo niet. De Rasteau wijnkennis werd door diVines via webinars en live tastings overgedragen aan alle Vascobelo medewerkers om er een daverend succes van te maken.

Niks is leuker dan een Vascobelo Café-Brasserie binnen wandelen en daar het resultaat van onze wijn-samenwerking te zien“, zegt Inez. “Een geweldig private label project dat we nog vaak willen herhalen voor andere merken en business klanten. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde relatiegeschenken, een eigen sportclub-wijn of zelfs aan een gepersonaliseerde geldinzamelactie van de jeugdbeweging. Iedereen die zijn merk op een lekkere en aangename manier in de kijker wil zetten, zelfs tot op de eettafel, kan daarvoor bij ons terecht.”